موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

سروش همیشه از مناظره فراری بوده است

در برنامه "دیروز، امروز، فردا" مطرح شد: 
شاکری:‌ 20 سال پیش حلقه کیان را برای فتنه‌های اخیر راه‌اندازی کردند
نبویان: سروش همیشه از مناظره فراری بوده است
 

اشاره: دوشنبه شب گذشته برنامه پربیننده "دیروز، امروز، فردا" میزبان مجتبی شاکریاستاد دانشگاهو عضو شورای مرکزی جمیعت ایثارگران انقلاب اسلامی و همچنین حجت‌الاسلام نبویان استاد حوزه و دانشگاه و عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) قم بود.

به گزارش رجانیوز، در این برنامه که موضوع آن "روشنفکری‌ دینی و ارتباط آن با جریان اصلاحات"‌ بود دو طرف به بیان دیدگاه‌های خود در این خصوص پرداختند.

نبویان با بیان اینکه از سالیان گذشته هربار که امثال بنده و حتی شخص آیت الله مصباح یزدی، سروش راهم به طور مستقیم و هم از طریق شاگردانش برای مناظره دعوت کرده‌اندوی امتناع می‌کرد، اظهار داشت: علاوه بر اینکه سران اصلاحات سروش را تنها "معلم فکری" خود خوانده بودند احزاب اصلاح طلبی چون حزب مشارکت نیز باید نسبت خود را با اندیشه دکتر سروش بیان کنند، زیرا این حزب اغلب جوانان را دعوت به گوش سپردن به راهنمایی‌های وی می‌کرد.

شاکری نیز بیان داشت: اگر سکولاریسم به صورت عریان در جامعه بروز کند، مردم به آن اعتنا نمی‌کنند اما امروز این اندیشه با پوشش دینی خود را ظاهر می‌سازد که بدین لحاظ مردم را اشتباه می اندازد همان طوری که در صدر اسلام این مساله شکل گرفت.

گزیده‌ای از برنامه دیشب "دیروز، امروز، فردا" در پی می‌آید:‌  

مجتبی شاکری، عضو شورای مرکزی جمیعت ایثار گران انقلاب اسلامیدر پاسخ به این سئوال که آیا قرینه سازی وقایع امروز با دوران صدر اسلام صحیح است یا خیر، اظهار داشت: باتوجه به نام برنامه (دیروز، امروز، فردا) دیروز ما نقشی در امروز دارد و امروز نیز ما از فردا جدا نیستیم و این منطق بشری این موضوع را تصدیق می‌کند که مجموعه‌ای از انسان های پیش از ما در مسائل امروز ما نقش داشته‌اند.

وی افزود: ما موظفیم که سیر در تاریخ کنیم و وقتی ما قصص‏الانبیا را مطالعه می‌کنیم در واقع به دنبال امروز می‌گردیم و یا وقتی که زیارت وارث می‌خوانیم درواقع به دنبال ریشه خود می‌گردیم که سلسله وار امروز ما را بوجود آورده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به وقایع پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام بیان کرد: در دوران صدر اسلام پس از پیامبر برخی از خواص با همه سختی‌ها و مبارزات و جان‌فشانی‌ها در راه اسلام با رفتاری که پس از پیامبر از خود نشان دادند رفوزه شدند و به تبع آنان مردم نیز به جهت ناآگاهی رفوزه شدند در سال 88 نیز همین اتفاق رخ داد و این فتنه به طور عمیق بود و توانست برخی از خواص ما را به رفوزگی بکشاند ولی مردم در این میان به سبب اینکه به پیشینه و عقبه تاریخی اسلام رجوع کردند به خوبی در گرد و غبار فتنه توانستند راه صحیح را انتخاب کنند و کسانی را که چهره‌شان دینی بود اما عمقشان سکولار بود را شناسایی کنند. 

عمق نزاع‌های اخیر ایدئولوژیک بوده است 

حجت الاسلام سید محمود نبویان، عضو هیات علمی موسسه امام خمینی(ره) قم نیز در پاسخ به این سئوال وحید یامین پور که آیا نزاعی که امروز و در زمان انتخابات با آن روبرو بودیم یک نزاع سیاسی بود یا نه، گفت: معمولا رفتار هایی که از انسان بروز می کند به دو صورت معرفتی و انگیزشی است و وقایعی که در جامعه رخ می دهد از این دو عامل در آن تاثیر می‌پذیرد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: یک نزاع جدی در دو طیف جامعه بروز کرد که این نزاع تئوریک،ایدئولوژیک و عمیق است. به نظر می رسد یک طرف این نزاع علمای واقعی هستند که با تفکرات امام و انقلاب اسلامی در این طیف قرار دارند و طرف دیگر جهان بینی است که به سوی اندیشه سکولار سوق پیدا کرده است.

وی در تشریح اندیشه سکولار بیان کرد: کلمه سکولاریسم از دو واژه سکولار به معنی دنیا و یسم به معنی گرایش تشکیل شده است که بر روی هم دنیاگرایی معنا می شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: نزاعی که صورت گرفته شاید در زمینه" قدرت" باشد اما در زمینه عمیق‌تری به جهان بینی اسلامی و سکولار باز می گردد.

وی با اشاره نقش روشنفکران در بسط اندیشه سکولار اظهار داشت: روشنفکر یعنی کسی که فکر روشنی دارد و این واژه به 150 سال پیش باز می گردد؛ پس از بازگشت اولین دانشجویان اعزامی به غرب این واژه بوجود آمد و در آن زمان به آنها انسان‌های منور الفکر می گفتند. میرزا ملکم خان یکی از این روشنفکران است که در برابر قرآن هفت دستورالعمل و آیه از خود ساخت، با این پیشنیه که ذکر شد به هیچ وجه چیزی به عنوان روشنفکر دینی جور درنمی آید و اصلا روشنفکری (با این معنی) با دین یکجا نمی گنجد. 

"نفاق"، مهمترین جریان ضربه زننده دینی است 

شاکری در ادامه برنامه دیروز، امروز، فردا با اشاره به نگرش جامعه به اندیشه سکولار اظهار داشت: اگر سکولار به صورت عریان در جامعه بروز کند، مردم به آن اعتنا نمی‌کنند اما امروز این اندیشه با پوشش دینی خود را ظاهر می‌سازد که بدین لحاظ مردم را اشتباه می اندازد همان طوری که در صدر اسلام این مساله شکل گرفت.

وی افزود: این مساله را سران فتنه می دانند و بنابراین با پوشش اسلامی ظاهر می شوند و به اعضای خود توصیه می‌کنند تا به طور عریان به ذکر مسائل سکولار در جامعه نپردازند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر ما این جریانات را با میزان قرآن بسنجیم این مسائل برایمان آشکار می شود، شاید نشود چشم فتنه را در آورد اما می توان تصمیمات درست در زمان فتنه بگیریم.

5 تفکر انحرافی که امروز اجماع کرده اند 

شاکری با تشریح تفکراتی که در جامعه وجود دارد اظهارداشت: چند تفکر وجود دارد که امام با این جریان ها روبرو بود، اول جریان لیبرال دمکراسی است که جریان جدیدی نیست.نهضت آزادی در زمان شاهنشاهی نیز مدعی برپایی لیبرال دمکراسی بود که بعد از انقلاب حزب کارگزاران رسما مدعی آن شد؛ درحالی که اندیشه لیبرال دمکراسی با مبانی هستی شناسی و معرفت شناسی اسلام که مبدا اندیشه امام بود به هیچ وجه همخوانی ندارد.

وی افزود: مارکسیسم یکی دیگر از جریانات فکری است که برادر خوانده لیبرال دمکراسی است و با فروپاشی شوروی از بین رفت که اما تا قبل از انقلاب در دانشگاه ها و مراکز فرهنگی ایران وجود داشت.

عضو شورای مرکزی جمعیت ایثار گران انقلاب اسلامی در تشریح سومین جریان فکری اظهار داشت: اندیشه سوم اندیشه ملی گرایی است. این ملی گرایی در واقع نوعی ایستادن در مقابل اندیشه و جهان بینی دینی است که از اندیشه فراماسونری برمی‌خیزد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: اندیشه چهارم تحجر و خشک مغزی برخی گروهها نظیر بهایئت است که در زمان شاه با نخست وزیری یکی از عوامل خود درصدد به انحراف کشیدن جامعه بود.

وی اما نفاق را مهمترین اندیشه ضد دینی دانست و گفت: اندیشه پنجم که مهمترین مساله است که باید به آن پرداخته شود اندیشه التقاط و نفاق است، یعنی ظاهر دینی است و با زبان دین می آید اما عمق اندیشه سکولار را دارا است.

شاکری با اشاره تالویحی به ریشه یابی علی مطهری از جریانات پس از انتخابات گفت: برخی افراد در همین برنامه ریشه فتنه های پس از انتخابات را به یک مناظره ربط داده بودند که این یک کج فهمی است.این درحالی است که خود سروش گفته بود 20 سال است که برای این موضوع برنامه ریزی می کردیم. آنان "حلقه کیان" را در آمریکا برای همین تشکیل دادند و با تاسیس حزب و بدنه حزبی خواستند که در جامعه حضور پیدا کنند.

این عضو شورای مرکزی جمعیت ایثار گران می افزاید: در دوران فتنه همه این 5 تفکر دست به دست هم دادند و مقابل اسلام و اصل ولایت فقیه و مردم قرار گرفتند.

وی بیان کرد: عمق این 5 تفکر و مادرشان یک تفکر  

است و آن اندیشه سکولار است. 

مخالفت با قرآن برای ایجاد اصلاحات دینی! 

در ادامه این برنامه حجت الاسلام نبویان در ارتباط با اندیشه های عبدالکریم سروش اظهار کرد: در مورد قرآن، اندیشه دینی می گوید که قرآن وحی است و جبرئیل آن را بر پیامبر(ص) نازل کرده است اما دکتر سروش که سران اصلاح طلب وی را به عنوان سرمایه علمی کشور می دانند قرآن را سخن پیامبر می داند و برای ان استدلا های عجیبی هم مطرح می کند.آنان برای این ادعای خود چنین استدلال می کنند که چون پیامبر عرب بوده است و زبان قرآن هم عربی است، نمی تواند کتابی برای همه اقوام، فرهنگها و زبانها باشد.

نبویان افزود: آنان سپس در برابر معنای چنین حرفی که همان نفی خاتمیت است ادعای عجیب تری مطرح می کنند و می گویند که اساسا نبوت خاتمه نیافته است و امامان هم معصوم نبوده اند و ما به عنوان "روشنفکران دینی" خود پیغمبریم و قرآن را کامل می کنیم.

نبویان سپس اسنادی از مقالات و اندیشه های عبدالکریم سروش که در نشریه "فراراه" در زمستان سال 77 منتشر شده را قرائت کرد که در آن، این تئوریسین اصلاحات صراحتا وحی را "تجربه بشری" می خواند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این ادعا به آیاتی از قران اشاره کرد که طی آن کسانی که ادعا کنند قرآن کلام بشر است، چندین بار نفرین شده اند و از تئوریسینهای اصلاحات پرسید که چگونه ادعا می کنند قرآن را قبول دارند در حالیکه چنین ادعای پوچی را علیه متن صریح آن امروز و پس از 1400 سال مطرح می کنند.

وی تصریح کرد:در قرآن آیاتی به نام آیات تحدی آمده است که صراحتا بیان می کند اگر می توانید، حتی یک آیه شبیه آیات قرآن بیاورید .سوال این است که اگر این کلام بشر است چرا تا کنون و در این 14 قرن یک نفر پیدا نشده که بتواند به چنین تحدی پاسخ دهد؟

نبویان این ادعای تئوریسین اصلاحات را همچون سخن "یزید" دانست و گفت: یزید نیز زمانی که به راس مبارک امام حسین (ع) اهانت می کرد همین تئوری را مطرح کرد و شعر می‌خواند که نه خبری در کار است و نه وحی ای نازل شده است.

این عضو هیات علمی موسسه امام خمینی (ره) ادعای "اصلاح طلبی" این دسته از سیاسیون را خدشه دار دانست و گفت: مراد از اصلاح طلبی این است که اصلاح اجرای دین در جامعه کنند نه اینکه بخشی از قرآن را حذف کنند و اصل وحیانی بودن آن را زیر سوال ببرند.

وی در ادامه صحنه گردانی این افکار را در جریان فتنه های سیاسی اخیر مورد اشاره قرار داد و گفت: بنابراین مشخص است که نزاع های اخیر، سیاسی و بر سر قدرت طلبی نیست بلکه اصل و عقبه نزاع بر سر "دین"، "قرآن" و "عصمت ائمه(ع)" است.

وی گفت: البته آقای سروش همیشه از مناظره فراری هستند؛ علاوه بر امثال بنده حتی شخص ایت الله مصباح یزدی، هم به طور مستقیم و از هم طریق شاگردانش او را برای مناظره دعوت کرده‌اند که ایشان همیشه از حضور در چنین جلساتی امتناع کرده‌است.

نبویان با اشاره به سخن سران اصلاحات که سروش را تنها "معلم فکری" خود خوانده بودند، افزود: علاوه بر این، احزاب اصلاح طلبی چون حزب مشارکت نیز باید نسبت خود را با اندیشه دکتر سروش بیان کند و بگوید آیا این اندیشه را قبول دارد یا نه زیرا این حزب اغلب جوانان را دعوت به گوش سپردن به راهنمایی‌های ایشان می‌کرد. 

حذف قرآن؛ خواسته روشنفکران دینی! 

نبویان در انتهای سخنان خود در برنامه دیروز امروز فردا با تشریح اندیشه های روشنفکران دینی بیان کرد: اندیشه روشنفکران دینی همچون دکتر سروش این است که اگر حقوق بشر غربی با قرآن نساخت باید آن قسمت از قرآن را حذف کرد که با این اوصاف اگر بعدها غرب حقوق بشر تازه‌ای ساخت که با قرآن تضاد داشت باید کم کم قرآن را حذف کرد.

این عضو هیات علمی موسسه امام خمنی (ره) در این راستا با اشاره به اظهارات اخیر فائزه هاشمی گفت:در هفته گذشته هم خانمی ادعای تعضیف حقوق زنان در اسلام را داشتند که این نشان می دهد هنوز این نوع مسائل از بین نرفته است تا جایی که یکی از سران فتنه نیز می گوید حتی اگر امام غایب در صدر حکومت اسلامی باشد ما به راحتی به خود حق می دهیم از ایشان انتقاد کنیم.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به دستور العمل "فوکویاما" تئوریسین معروف لیبرال دموکراسی در آمریکا که حمله به ولایت را کلید مقابله با "شیعه" دانسته بود، تصریح کرد:برنامه این افراد هدف قرار دادن اصل ولایت فقیه به عنوان مجری و رهبری شیعه در ایران است زیرا می‌دانند در نبود رهبری است که می توانند شیعه ایران را به سوی مقاصد خود منحرف سازند.

نظرات 1 + ارسال نظر
تفکرسبز سبز سبز چهارشنبه 29 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 10:36 ق.ظ

خودمن به شخصه حار به مناظره حتی با آن رهبر قاتل شما را دارم

ولی چه سود که همچون یاسین خواندن در گوش الاغهای چون شما

هست!

پس در جهل ونادانی بمانید وبمیرید که از قدیم گفته اند:

آنکس که نداند که نداند که نداند در جهل مرکب تا ابدالدهر بماند.

متاسفانه این شعر بیشتر مناسب حال و روز شماهاست
آنکس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند.
کاش لا اقل قبول داشتید که دچار اشتباه فاحش شده اید
در ضمن نمیدونم چرا این سبزکها اینقدر بی ادب هستند؟
چون وقتی کم میارند شروع به فحاشی میکنند
فحش دادن کار آدمهای بی منطق و بی مایه است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد