موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

صحبتهای غیرتخصصی ظریف؛ پاسخ‌های تخصصی فرمانده سپاه




خبرنامه دانشجویان ایران: سال گذشته و در همین ایام بود که پس از خوشحالی از توافق ژنو، ظریف به عنوان «قهرمان تاریخ دیپلماسی!» از این دانشگاه به آن همایش و از این مراسم به مراسمی دیگر برده می شد تا خوشحالی ها را تکمیل کند!

در یکی از این برنامه ها ظریف در دانشگاه تهران عبارات عجیبی را بر زبان آورد. سخنان ناپخته ای که پیرامون سیستم دفاعی ایران در برابر قدرت آمریکا و از لسان آقای ظریف صادر شد، اعتراضات متععدی در پی داشت.



 بازتاب بین المللی این اظهارت موجب گردید که وزیر دفاع ایالات متحده هم سر ذوق بیاید و چاک هیگل وزیر اسبق دفاع آمریکا پس از سخنان عجیب جواد ظریف با به رخ کشیدن توان نظامی امریکا اعلام نماید: ”صرف نظر از توافق شش ماهه ژنو به منظور فریز کردن برنامه هسته ای ایران، تهدید نیروی نظامی امریکا نیز همچنان برای جمهوری اسلامی وجود خواهد داشت."



 ظریف در حالیکه از همه دانشجویان می خواست با دقت به صحبتهایش گوش کنند، گفت: «غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند، از مردم ایران می‌ترسند. آیا فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب، تمام سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از سیستم دفاعی ما می‌ترسد؟ آیا واقعا به خاطر قدرت نظامی، آمریکا جلو نمی‌آید؟ بر اساس کدام سند فکر می‌کنید آمریکا می‌تواند به اطلاعات نظامی ما دست پیدا کند؟»

   

چند روز بعد سردار جعفری فرمانده سپاه پاسداران نسبت به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: من توضیح دادم ایشان (ظریف) تجربه و تخصص این بحث را ندارند درست است که ایشان را یک دیپلمات صاحب نظر می دانیم ولی در مسائل نظامی و امنیتی تجربه نداشتند. به هیچ وجه این طور نیست که سیستم دفاعی ما با دو بمب از بین برود. ممکن است یک سری از زیر ساخت ها از بین برود ولی توان موشکی و توانمندی های استراتژیک سپاه به طوری است که اگر هزاران بمب بزنند شاید بتوانند 10 تا 20 درصد توان موشکی سپاه را بکاهند.»




ندی بعد رهبر انقلاب نیز در دیدار با اساتید دانشگاههای کشور عبارات معناداری را بیان کردند: «یک وقتى یکى از مسئولین کشور درباره‌ى مسائل نظامى یک نظرى داده بود که خب مطابق واقع نبود؛ بنده گفتم یک "تور نظامى" براى مسئولین کشور قرار بدهید؛ بیایند یک خرده‌اى در محیطهاى نظامى گردش کنند، حقایقى را، واقعیّاتى را ببینند، معلوماتشان نسبت به موجودىِ نظامى کشور بالا برود. حالا در مورد مسائل علمى هم متأسّفانه گویا همین‌جور است؛ باید یک "تور علمى" بگذاریم براى مسئولین در بخشهاى مختلف»

اما اخیرا هم ظریف و بازهم در محیط دانشگاه، اما این بار دانشگاه علامه درباره امنیت جمهوری اسلامی و وابستگی آن به مذاکرات گفت: من ادعا می‌کنم که به دنبال این مذاکرات جمهوری اسلامی ایران امن‌تر شده است هیچ کس دیگر نمی‌تواند علیه مردم ما بر طبل جنگ بکوبد.

این اظهارات بارهم با واکنش فرمانده کل سپاه پاسداران مواجه شد. سرلشکر جعفری روز گذشته در در حاشیه جلسه هیئت عالی سیاست گذاری نیروهای مسلح در واکنش به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه‌ کشورمان، مبنی بر اینکه «به دنبال مذاکرات، جمهوری اسلامی ایران امن‌تر شده است» اظهار داشت: امنیت ما مدیون تفکر و اندیشه رهبران بزرگ انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) و حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) است که با معماری قدرتمندی از یک ساختار انقلابی، مردمی، مستحکم‌ و تزلزل ناپذیر به وجود آمده و بسیج ده‌ها میلیونی از آن متولد و رشد یافته است. ما از سالها قبل به یک قدرت بزرگ بازدارندگی اطمینان بخش رسیده‌ایم و همه مولفه‌های قدرت ما امروز به طور چشم گیری تقویت شده است. مسئولان سیاست خارجی دچار اشتباه محاسباتی نشوند و دست آوردهای انقلاب اسلامی و خون هزاران شهید را همانگونه که هست و واقعیت دارد برداشت کرده و بر اساس آن راه مقاومت و ایستادگی را دنبال کنند.

به نظر می رسد، اشتباه محاسباتی که فرمانده سپاه از آن سخن می گوید، دقیقا «مسئله» دولت است. عدم اتکا به نیروی داخل و توجه نکردن به ظرفیتهای درونی را مبنا قرار دادن و بر اساس آن تصمیم گرفتن، منطقا نمی تواند به نتایج درستی  منجر شود. داشتن اطلاع دقیق از وضع کشور و توجه به پیشرفتی که با تکیه بر تولید علم طی چند سال اخیر گسترش نیز یافته است اجازه نخواهد داد، دولت بر مبنای نظریه «آبگوشت بزباش و قرمه سبزی» تصمیم گیری کند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد