موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

موج سبز یا موج شورش؟

آزدی اندیشه با هرج و مرج نمیشه....

دومین جلسه محاکمه متهمان به ایجاد آشوب های اخیر آغاز شد

دومین جلسه محاکمه متهمان به ایجاد آشوب های اخیر آغاز شد  
دومین جلسه محاکمه متهمین به "ایجاد آشوب" و "انقلاب مخملی" لحظاتی پیش با حضور افرادی چون زید آبادی و هدایت آقایی در شعبه 15 دادگاه انقلاب آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد زید آبادی، علی تاجرنیا، هدایت آقایی، شهاب طباطبایی و جواد امام از جمله متهمین شاخص حاضر در دومین جلسه دادگاه عوامل آشوب های اخیر تهران هستند.
بنا بر این گزارش، خانم ریس تبعه فرانسه با اتهام جمع آوری اطلاعات و تحریک آشوب طلبان و خانم افشار کارمند محلی سفارت فرانسه از جمله متهمان حاضر در این جلسه دادگاه هستند.
شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران یک روز پس از برگزاری نخستین جلسه محاکمه، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود: دومین جلسه محاکمه عوامل موثر در آشوب‌های اخیر روز پنجشنبه ، 15 مرداد ماه 88 برگزار می‌شود که برگزاری جلسه دادگاه در این تاریخ با درخواست استمهال وکلای متهمین به روز شنبه 17 مرداد افتاد.
شعبه 15 دادگاه انقلاب در این اطلاعیه اعلام کرده بود: با توجه به اینکه از سوی دادستانی تهران جرایم ارتکابی در آشوب‌ها و فتنه‌های اخیر به عنوان یک جرم سازمان یافته و از پیش برنامه ریزی شده اعلام گردید، عوامل موثر در آن سه دسته شامل: 1- طراحان و آمران و محرکین آشوب‌ها 2- گروه‌های معاند و متصل به سرویس‌های بیگانه 3- افراد فرصت طلب و اراذل و اوباشی که به تحریق و تخریب اموال عمومی و خصوصی پرداخته و نسبت به اخلال در نظم و امنیت جامعه موثر بوده‌اند، می‌باشند.
"دادستانی تهران به منظور اثبات این امر که فتنه اخیر را قبل طراحی شده و برنامه ریزان آن شناسایی و عوامل موثر در این آشوب‌ها و دخالت‌های بیگانه احراز گردیده است مقدمه‌ای را به عنوان ادعانامه عمومی دادستانی تهران به منظور تبیین این جریان در 57 برگ تنظیم که این مطلب در رابطه با همه متهمین تحت تعقیب مشترک می‌باشد."
در این اطلاعیه آمده است:‌" جلسه مورخ 10/5/88 دادگاه انقلاب جهت قرائت این ادعانامه عمومی دادستانی تهران اختصاص یافت تا متهمین با علم به این ادعا در زمانی که کیفرخواست‌های انفرادی آنها با ذکر نوع اتهامات و جرایمی که هر یک در صحنه اغتشاشات مرتکب شده‌اند و میزان دخالت آنها در فتنه اخیر قرائت می‌شود و دلایلی که در کیفرخواست انفرادی ایشان احصاء گردیده و تفهیم اتهام می‌گردد نسبت به ادعانامه عمومی و کیفرخواست انفرادی از خود دفاع نمایند. "
در اطلاعیه شعبه 15 دادگاه انقلاب بیان شده است:‌"بدیهی است هر یک از این متهمین می‌توانند در زمان مذکور و نوبت تعیین شده شخصا از خود دفاع و تکمیل دفاعیات را به وکیل خود نیز ارجاع دهند."
" در جلسه مورخ 10/5/88 پس از قرائت ادعانامه عمومی توسط معاون دادستان تهران، تعدادی از متهمین حاضر در جلسه به صورت کتبی از دادگاه درخواست نمودند که فرصتی به آنان داده شود تا در رابطه با کلیات ادعانامه و مطالب مشترک جهت روشن شدن ذهن دادگاه و تنویر افکار عمومی مطالب خود را بیان نمایند."
در این اطلاعیه آمده است :" دادگاه نیز به نوبت دریافت درخواست، فرصت لازم را جهت ادای توضیحات مورد نظر به آنان اعطا نمود. وکلای حاضر در جلسه درخواست وقتی در این رابطه ننمودند، بدیهی است چنانچه آنان نیز درخواست فرصت ادای توضیح داشتند اقدام می‌گردید. کما اینکه این حق برای آنان در جلسات آینده نیز محفوظ است."
شعبه 15 دادگاه انقلاب در اطلاعیه خود‌ آورده است:‌" همچنین متهمینی که در جلسات آتی نوبت قرائت کیفرخواست‌های انفرادی آنها تعیین می‌گردد، از قبل مراتب به آنان ابلاغ می‌شود که وکلای خود را معرفی و پس از مطالعه پرونده و اخذ رونوشت کیفرخواست عمومی انفرادی مربوطه تفهیم اتهام و اخذ آخرین دفاع در جلسات دادگاه به عمل می‌آید. "
در این اطلاعیه نسبت به افرادی که بدون اطلاع در خصوص مسائل حقوقی اظهارنظر می‌نمایند و به دنبال "شبهه‌افکنی و تشویش اذهان عمومی" هستند، تذکر داده شده است که این اعمال، جرم بوده و مستوجب تعقیب کیفری است.
در این اطلاعیه آمده است:‌"به عنوان نمونه افرادی در رسانه‌های مختلف و بعضا روزنامه‌ها اظهار داشته‌اند که اقرار متهمین غیرقانونی بوده و اقرار نمی‌تواند دلالت بر اتهامی داشته باشد. لازم به ذکر است اقرار در مقررات قانونی و موازین شرعی یکی از ادله اثبات جرم بوده و هیچ حقوقدانی تاکنون در این امر شبهه وارد نکرده است و اقرار نه تنها در قوانین کشور ما بلکه در قوانین همه کشورهای دنیا یکی از دلایل اثبات جرم تلقی می‌گردد. "

شعبه 15 دادگاه انقلاب تصریح کرد:‌"بدیهی است دادگاه تلاش می‌نماید شرایطی را برای متهمین فراهم کند تا متهمین در جلسه محاکمه بدون هیچ اکراه و معذوریتی حقایق را بیان نمایند." 
 
احمد زیدآبادی روزنامه نگار و دبیر کل سازمان دانش آموختگان ایران اسلامی و از عناصر ملی مذهبی است.
علی تاجرنیا عضو شورای مرکزی عضو جبهه مشارکت، نماینده مشهد در مجلس ششم و مسوول کمیته ساماندهی صیانت از آرای ستاد انتخاباتی موسوی می باشد.
هدایت آقایی نیز عضو ارشد حزب کارگراران و عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است.
جواد امام هم رییس ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی در تهران بوده و سید شهاب الدین طباطبایی از اعضای جبهه مشارکت است که در انتخابات نیز رییس ستاد ملی جوانان حامی موسوی بود.
قرار بود دومین جلسه دادگاه روز پنجشنبه 15/5/88 برگزار شود اما بیش از 10 نفر از وکلای متهمان پس از ابلاغ کیفرخواست‌های انفرادی، جهت تدارک دفاعیه حداقل تا صبح شنبه 17/5/88 تقاضای استمهال و تجدید وقت کردند که مورد موافقت قاضی صلواتی، رئیس دادگاه قرار گرفت.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد